معایب استفاده از کیسه های پلاستیکی

معایب استفاده از کیسه های پلاستیکی

معایب استفاده از کیسه های پلاستیکی

 

کیسه های پلاستیکی که به راحتی در همه جا پیدا میشوند دارای اثرات مخرب و زیان آور دائمی هستند. کیسه های پلاستیکی شفاف که آن را به نام نایلون فریزری میشناسیم و نایلون های مخصوص زباله که از جنس پلی اتیلن هستند ، شایع ترین نوع پاکت های پلاستیکی هستند که ما روزانه استفاده ی زیادی از انها می کنیم. کیسه ها از نفت و گاز طبیعی درست شده اند که هردو از انرژی های نامناسبی برای محیط زیست بوده و فرایند استخراج و تولید انها هم آلودگی های زیادی به همراه است.

تعداد کیسه های زباله که روزانه مصرف می شوند بین صد میلیون تا یک تریلیون متغیر است. این کیسه ها هزاران سال طول می کشد تا تجزیه شوند. کیسه های زباله دوام کمتری دارند و اغلب یک یا دوبار استفاده می شوند و حتی ممکن است اگر وسایل سنگین یا برنده درون آن قرار دهیم پاره شوند .

 

حال راه حل چیست ؟

 

استفاده از ساک های خرید پارچه ای که قابل استفاده ی مجدد و مداوم هستند و می توان از انها برای حمل اقلام سنگین تر استفاده کرد. کیسه های پلاستیکی که در طبیعت رها می شوند سالیانه عمر هزاران موجود زنده از جمله پرندگان را میگیرد و موجودات دیگر را به گام مرگ میکشاند.

فرایند تولید پلاستیک ، باعث ایجاد گازهای گلخانه ای می شود که یکی از این گازها دی اکسید کربن بوده که در روند گرم شدن کره ی زمین تاثیرات فراوانی دارد. شصت تا صد میلیون بشکه نفت برای ساخت پلاستیک مصرفی یک سال نیاز است . تحقیقات نشان می دهد که در اوت 2010 تقریبا صد هزار لاکپشت و دیگر گونه های جانوری ، جان خود را به علت خوردن پلاستیک از دست می دهند .

میلیون ها سال طول میکشد تا کیسه پلاستیکی تجزیه شوند ولی تجزیه کیسه های کاغذی و پارچه ای سریع تر و آسانتر است ، انها به صورت فیبرو یا به صورت جزئی از کاغذ بازیافت می شوند. مواد قابل بازیافت ، مواد تقریبا پایداری هستند و در ساخت انها از مواد غیرقابل تجزیه استفاده می شود و همچنین می توانند به مقدار انبوه ساخته شوند . بیوپلیمر ها یکی از موارد قابل تجدید هستند که یک پلیمر طبیعی مانند کربوهیدرات ها و پروتئین ها می باشند. برخی از نمونه های بیوپلیمر ها عبارتند از سلولز، نشاسته ، کلاژن و کازئین . این مواد خام فراوان و برای تولید چسب و مقوا استفاده می شوند.

 

کدام موادها سریع تجزیه می شوند ؟

 

مواردی که مواد اولیه انها از گیاهان است که میتوانند در مدت ده سال یا کمتر تجدید می شوند.

یکی دیگر از معضلات استفاده از پاکت های پلاستیکی این است که از انجایی که کیسه های پلاستیکی به سرعت ناپدید نمیشوند، باعث ایجاد چشم انداز زشتی در طبیعت میشوند .

نوزادان و کودکان نیز به دلیل بازی با کیسه های پلاستیکی جان خود را از دست میدهند . هرساله کمیسیون ایمنی مصرف کننده حدود 25 گزارش از مرگ نوزادان ، مرتبط با کیسه های پلاستیکی دریافت میکند. بعضی کارشناسان میخواهند استفاده از کیسه های پلاستیکی را به طور کامل ممنوع کنند. استفاده از کیسه های پارچه ای ، جایگزین مناسبی برای انها هستند و حتی میتوان ان ها را شست و هیچ اسیبی به حیوانات و کودکان و محیط زیست نمی رسانند. ما میتوانیم همیشه برای خرید از ساک  پارچه ای استفاده کنیم و تا حد امکان از گرفتن کیسه های خرید پلاستیکی خودداری کنیم. یک راهکار برای فراگیرتر کردن این عمل این است که از این کیسه ها و ساک ها به دوستان و فامیل هدیه دهیم تا ان ها هم کم کم استفاده از پاکت های پلاستیکی را کم کنند.

همچنین میتوان از کیسه زباله های پارچه ای خودرو در مسافرت ها استفاده کرد تا کنارجاده های مان پاک بمانند , بیاموزیم که جاده های ما زباله دانی نیستند

adm_tpack
ارسال دیدگاه