کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی قابل بازیافت؟ کدام یک بهتر است؟

کیسه های کتان

کیسه های کتان و کیسه های کاغذی امروزه به جایگزین سبز برای کیسه های پلاستیکی تبدیل شده اند اما کیسه های زیست تخریب پذیر، گزینه بهتری هستند.

کیسه پلاستیکی یا کیسه کاغذی قابل بازیافت؟ کدام یک بهتر است؟

همه ما می خواهیم انتخاب های سبزتری داشته باشیم و به حفاظت از محیط زیست کمک کنیم. آیا معتقدید که کاغذ، پایدارتر از کیسه های پلاستیکی یا کیسه های بازیافتی است؟ به نظر می رسد کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف در حال منسوخ شدن هستند. فروشگاه ها، شهرها و حتی کل کشورها، استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع کرده اند. جایگزین کردن آنها با کیسه های محکم تر، قابل استفاده مجدد و سبزتر (دوستدار محیط زیست)، همان راهکار ایده آلی است که در یک دهه اخیر، ارائه شده، بنابراین مشکل حل شد، درست است؟ بسیار خوب، وقتی به کل چرخه عمر یک محصول نگاه می کنید، آنچه برای محیط زیست بهتر است می تواند کمی پیچیده شود.

آیا کیسه های پلاستیکی بهتر از جایگزین های کاغذی و قابل بازیافت هستند؟

بر اساس برخی معیارها، کیسه های پلاستیکی می توانند بهترین گزینه برای استفاده باشند. انواع کیف ها و کیسه ها امروزه در موارد مختلف مصرف وجود دارد، ما در اینجا، بر روی شش مورد از محبوب ترین آنها تمرکز خواهیم کرد:

  • کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف
  • کیسه کمپوست پذیر یکبار مصرف
  • کیسه های پلاستیکی زیست تخریب پذیر
  • کیسه های کاغذی قهوه ای
  • کیسه پلاستیکی ضخیم و قابل استفاده مجدد
  • کیسه نخی کلاسیک
  • کیسه از جنس پارچه کتان
  • کیسه برزنتی

با انواع کیسه زباله خودرو و ویژگی های آن آشنا شویم

ارزیابی چرخه عمر یک محصول

از این لیست، ممکن است فکر کنید که می دانید کدام کیسه، بهتر از سایرین است. اما گاهی اوقات، مشاهده و حدس ما، چرخه عمر کیسه های زباله را با واقعیتی که وجود دارد همسو نمی کند. هنگامی که به ارزیابی چرخه زندگی این کیسه ها نگاه می کنید، مسئله، بسیار واضح تر می شود. ارزیابی چرخه عمر، مطالعه ای است که به کل تأثیرات زیست محیطی یک محصول می پردازد. محققان در هر مرحله از تولید، استفاده و دفع محصول را مطالعه و جمع آوری می کنند.

تولید پلاستیک، کاغذ و کیسه های قابل استفاده مجدد، چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟

کیسه های بازیافتی

درک کل، اثرات زیست محیطی برخی از محصولات، بسیار شدید است. محققان همه عوامل را، از تخریب لایه ازن گرفته تا سمی بودن این مواد – حتی استفاده از آب و منابع و سایر آمارها- را مورد مطالعه قرار دادند. با قرار دادن یک عدد روی این موارد و جمع کردن آنها، محققان می توانند طیف گسترده ای از تأثیرات را به طور همزمان با هم مقایسه کنند.

نکته منفی این است که آنها نمی توانند در برخی از متغیرهای بحرانی، به درستی پیش بینی کنند یا نظر بدهند. در حال حاضر، سوال بزرگ این است که کیسه های پلاستیکی، کاغذی و قابل استفاده مجدد چه گازهای گلخانه ای تولید می کنند؟

برای پاسخ به این سوال باید در نظر بگیرید که برای ساخت کیسه ها چه مواد اولیه و چه فرآیندهایی لازم است. تولید آنها در کارخانه، همان عاملی است که بیشترین تأثیر را بر محیط زیست دارد.

کیسه های پلاستیکی

همه پلاستیک ها و کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف از نفت ساخته شده اند. بسیاری از مطالعات، نوعی پلیمر به نام پلی اتیلن با چگالی کم را مورد بررسی قرار دادند؛ و بیشترین تأثیر در آنجا یافت شده که باید نفت به مواد پلیمری مشتق شده تبدیل گردد و سپس پلاستیک ها تولید شوند.

کیسه های پلاستیکی زیست تخریب پذیر و کمپوست پذیر

کیسه های پلاستیکی زیست تخریب پذیر از یک پلیمر زیستی نشاسته ای ساخته می شوند که ای جنس پلاستیک است. در این نوع کیسه های زیست تخریب پذیر، به جای پلاستیک سنتی، از نشاسته گیاهی استفاده می کند. تولید کیسه های زیست تخریب پذیر، مقادیر مشابهی از گازهای گلخانه ای را مانند کیسه های پلاستیکی منتشر می کند. در کشاورزی، برای تولید نشاسته های گیاهی، از آب، کود و آفت کش بیشتری استفاده می شود. فقط از نقطه نظر تولید، پلاستیک زیست تخریب پذیر در واقع محصولی بدتر از مواد یکبار مصرف است.

کیسه های کاغذی

برای ساخت کیسه کاغذی باید از درختان شروع کنید. تبدیل خمیر چوب به کاغذ می تواند گازهای گلخانه ای زیادی را منتشر کند! نوع سوخت مورد استفاده کارخانه کاغذسازی نتایج را تغییر می دهد. از این رو مطالعات مختلف می تواند به نتایج متفاوتی در مورد کیسه های کاغذی منجر شود.

به گفته محققان دانمارکی، تولید کیسه های کاغذی از چوب درختان، تاثیر آب و هوایی مشابه پلاستیک یکبار مصرف را دارد. اگر کیسه های ضخیم قابل استفاده مجدد، در مقایسه با سایر کیسه ها راه حل بهتری به نظر می رسند، اما این چیزی نیست که واقعاً بتواند وجود داشته باشد!

کیسه های پلاستیکی قابل استفاده مجدد

کیسه های پلاستیکی ضخیم و قابل استفاده مجدد نیز از نفت ساخته شده اند، و برای ساختن کیسه ضخیم تر به مقدار بیشتری از آن نیاز است، پس تاثیر بیشتری در آلایندگی محیط زیست دارد. برای تولید کیسه‌های سنگین‌تر، به سوخت بیشتری نیاز است تا برای حمل و نقل مواد مختلف مناسب تر باشد.

کیسه ها و کیف های کتانی – نخی

کیسه های کتان

آیا کیف های نخی و کیسه کتانی، دوستدار محیط زیست هستند؟

پرورش پنبه برای تولید کیف به نظر می رسد یک گزینه سبز است، اما این کار، سختی های خاص خودش را دارد. پنبه به مقدار زیادی آب، کود و آفت کش و زمین وسیع نیاز دارد. علاوه بر این، فرآوری پنبه یک فرآیند انرژی بر است. وقتی نوبت به ساخت کیسه می رسد، پلاستیک های یکبار مصرف، تقریباً با هر معیاری در این رقابت، برنده می شوند. بدترین ماده به احتمال زیاد، پنبه است!

آیا پلاستیک، بدتر از کاغذ یا کیسه های قابل استفاده مجدد است؟

استفاده از کیسه خرید باعث آلودگی نمی شود، اما بر نحوه مقایسه بین این کیسه ها تأثیر می گذارد. در حالت ایده آل، نباید یک بار از کیسه نخی خوب خود استفاده کنید و سپس آن را دور بیندازید.

هر چند وقت یکبار باید از کیسه های قابل استفاده مجدد استفاده کرد تا سازگار با محیط زیست باشد؟

تأثیر آب و هوا بر کیسه های پلاستیکی کاغذی و زیست تخریب پذیر، تقریباً به اندازه کیسه های یکبار مصرف است. در مقابل، کیسه‌های پلاستیکی سنگین‌تر، باید حداقل شش بار مورد استفاده مجدد قرار گیرند تا برابر با کیسه‌های یکبار مصرف باشند. در مقابل، کیسه های نخی باید حداقل 149 بار، مجدد مورد استفاده قرار بگیرند.

برای خنثی کردن تأثیر تغییرات آب و هوایی کیسه پلاستیکی یکبار مصرف، شما باید از یک کیسه کاغذی، سه بار، یک کیسه پلاستیکی قابل استفاده مجدد، 11 بار و یک کیسه نخی، 131 بار استفاده کنید. اگر به کل اثرات زیست محیطی نگاه کنید، این اعداد، تغییر می کنند. معیارهایی مانند سمیت، اثرات ازن، رواناب ها و هر چیز دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند.

سبزتر از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف چیست؟ همه کیسه های زیست تخریب پذیر، کاغذی و قابل استفاده مجدد هر کدام باید حدود 40 تا 50 بار استفاده شوند. اما کیسه های نخی باید 7100 بار استفاده مجدد شوند!

آیا کتان، سبزتر از کیسه های پلاستیکی است؟

فرض کنید هفته ای سه بار، مواد غذایی می خرید. شما باید از یک کیسه نخی به مدت 45 سال استفاده کنید تا تاثیری مشابه با استفاده از بیش از 7000 کیسه یکبار مصرف داشته باشد! این حتی برای کتان ارگانیک، بالاتر است، زیرا بازدهی محصولات ارگانیک، اغلب کمتر است. شما باید از آن کیسه، 20000 بار استفاده کنید!

کیسه های کتان

آیا هر کیسه پلاستیکی، کاغذی یا قابل استفاده مجدد، پایدار است؟

در مورد برخی از این مواد مشکل وجود دارد. مطالعات زیادی هنوز در حال انجام شدن است اما به نظر می رسد که پلاستیک، جلوتر از سایر کیسه ها در جوامع است. یک متغیر کلیدی دیگر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آن هم شیوه های دفع پلاستیک در طبیعت است.

اثرات زباله ناشی از کیسه ها بر روی اکوسیستم چیست؟

معرفی کیسه های مواد زیست تخریب پذیر یا کمپوست قرار است این مشکل را حل کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مواد زیست تخریب پذیر و کمپوست پذیر، بهتر از پلاستیک های سنتی هستند. آزمایش‌ها نشان داد که پس از سه سال، هیچ یک از کیسه‌های آزمایش شده در محیط‌ زیست در مکان های مختلف، خراب نشدند.

کیسه های کاغذی، زیست تخریب پذیر هستند، بنابراین تاثیر زباله کم است. اینها قابل بازیافت نیز هستند! اما پس از تجزیه در محل دفن زباله، متان، یک گاز گلخانه ای قوی را آزاد می کنند. دور انداختن کیسه های پلاستیکی و کتان، قابل استفاده مجدد، ضخیم تر و سنگین تر، ردپای کوچک تری در محیط زیست بر جای می گذارد. آن هم به این دلیل است که بارها مورد استفاده مجدد قرار گرفته اند.

آیا کیسه های پلاستیکی و کتان، قابل استفاده مجدد، بازیافت می شوند؟

هر دو را می توان بازیافت کرد، اما این بدان معنا نیست که همیشه امکان پذیر است. فقط حدود 15 درصد از منسوجات، دسته وسیعی که شامل کیسه های نخی است، قابل بازیافت هستند.

کدام یک از انواع کیسه ها، با محیط زیست، سازگارتر هستند؟

کیسه کاغذی خرید

و در نهایت، سبزترین کیسه کدام است؟ پاسخ این است: “به جنس و نوع کیسه بستگی دارد.”

مواد اولیه در تولید کیسه ها، تعداد دفعات استفاده مجدد، نحوه دور انداختن کیسه، عواملی هستند که این نتایج را تغییر می دهند.

ساخت کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف، اثرات زیست محیطی نسبتاً کمتری دارد. زمانی که زباله های پلاستیکی باید دور ریخته شوند، بدون راه حل مناسب به یک مشکل بزرگ تبدیل می شوند.

بهترین گزینه برای پایان عمر یک کیسه پلاستیکی، بازیافت آن است. گزینه دیگر، استفاده مجدد از آن به عنوان کیسه زباله است. به هر حال، بهتر از این است که اجازه دهید کیسه وارد محیط شود، و باعث آسیب گردد. در این میان، تولید کاغذ یا پلاستیک زیست تخریب پذیر، تأثیرات بیشتری دارد، اما این مواد، مشکل زباله را کاهش می دهند. اگر به اندازه کافی از کیسه های پلاستیکی قابل استفاده مجدد استفاده کنید، گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

چگونه کیسه های پلاستیکی را به درستی دور بریزیم؟

زمانی که دیگر نمی توانید از کیسه پلاستیکی استفاده کنید، بهتر است از روش های درست و اصولی برای دور انداختن آنها استفاده کنید. مطالعه و تجزیه و تحلیل چرخه عمر محصول به ما امکان می دهد تا نحوه کاهش ضایعات را بهتر درک کنیم. این به نوبه خود به یافتن راه های بهتر برای کاهش ردپای زیست محیطی کمک می کند.

 

 

9138651225
ارسال دیدگاه